Reisroute: twee weken Jordanië (en Israël)

Het zit erop! Twee weken lang bezocht ik de mooiste plekjes in Jordanië, genoot ik van de eeuwenoude archeologische plekjes, mooie natuurpracht, lekkerste eten en de prachtige onderwaterwereld. Ook maakte ik een korte uitstap naar buurland Israël. In deze blogpost deel ik mijn reisroute door Jordanië.

Het was inmiddels alweer vijf jaar geleden. Vijf jaren geleden stapte ik voor de laatste keer alleen in het vliegtuig voor een soloreis. Nu was het weer zover: op naar Jordanië. In deze blogpost lees je mijn reisroute door Jordanië (en Israël).

Dag 1 – 2 Amman – Jerash

Van Amsterdam vloog ik via Praag naar de hoofdstad van Jordanië: Amman. Aan het begin van de avond kwam ik aan in de stad en ging ik in mijn eentje op pad om een plekje te zoeken voor het avondeten en een rondje te doen door de stad.

De volgende dag ging ik met twee reisgenoten op pad om Amman te ontdekken. We wandelden door de stad, dwaalden door steegjes, trapje op trapje af, bezochten de Citadel, the Roman Theatre en de blauwe Moskee.

Halverwege de middag namen we een taxi naar de stad Jerash. Deze stad ligt ongeveer een uur ten noorden van Amman. Hier vind je de indrukwekkende overblijfselen van een Romeinse stad. Deze ruïnes worden ook wel het ‘Pompeii van Azië’ genoemd.

In de avond gaan we terug naar Amman, hier eten we bij het oudste restaurant van de stad ‘Hashem’.

Reisroute Jordanië en Israël: Citadel, Amman
Reisroute Jordanië en Israël: Jerash

Dag 3-4 Petra

Petra behoort tot ‘the new Wonders of the World, en terecht. Deze Ancient City is een gebied met één en al hoogtepunten. Twee dagen lang hiken langs de mooiste opgravingen, tombes, amphitheaters, grotten en dat alles ook nog eens in één van de mooiste omgevingen. Ik kon na deze dagen amper meer lopen, maar het was het zeker waard!

Reisroute Jordanië en Israël: Petra
Monastary, Petra

Dag 5 Wadi Rum

Na twee dagen hiken, kan ik gelukkig een beetje bijkomen in de woestijn. Ook dit blijkt weer een echt hoogtepunt te zijn. Rondcrossen met een jeep door het rode zand, wandelen naar de mooiste uitzichtpunten, één van de mooiste zonsondergangen aanschouwen op een rots in de woestijn, slapen in een tent en genieten van de mooie sterrenhemel in de nacht.

Reisroute Jordanië en Israël: Wadi Rum

Dag 6-7 Aqaba

Helaas werd ik na mijn bezoekje aan Wadi Rum ziek en bestond de dag erna uit liggen in bed en hangen boven de wc. Toen ik eenmaal weer een beetje op de been was, genoot ik twee dagen lang van de mooie onderwaterwereld van de Rode Zee. Ik ging twee dagen snorkelen tussen het mooiste koraal en kleurrijke vissen.

Reisroute Jordanië en Israël: snorkelen in de Rode Zee bij Aqaba, Jordanië

Dag 8-10 Israël en Palestina: Jerusalem en Bethlehem

Samen met een reisgenootje besloot ik om spontaan een tripje te maken naar Jerusalem. We gingen de grens over van Aqaba naar Eilat (Israël), waar we de bus namen naar Jerusalem. Na zo’n vier uurtjes waren we in een compleet andere wereld. Twee dagen lang genoten we van deze oude, maar ook hippe stad. Ik dronk een gigantisch dure cocktail bij de rooftop bar van Hotel Notre Dame, deed een wandeltour door de oude stad van Jerusalem, bekeek de zonsondergang vanaf Mount of Olives, at bij de drukke markt Mahane Yehuda en dit volgde in drankjes en dansjes in de markt.

De laatste dag besloten we om naar Bethlehem te gaan, wat in Palestina ligt. Hier deden we een tour door de stad, bezochten we meerdere religieuze plekken, zoals de plek waar Jezus geboren is en bekeken we de gigantische muur die gebouwd is tussen Israel en Palestina. Daarna namen we de bus terug naar Eilat om in de avond de grens weer over te steken en terug te gaan naar Aqaba, Jordanië.

De Klaagmuur, Jerusalem, Israël
Reisroute Jordanië en Israël: de muur tussen Israël en Palestina
Reisroute Jordanië en Israël: the birthplace of Jesus: Church of the nativity, Bethlehem, Palestina

Dag 11-12 Aqaba

Ik geniet nog één keertje van de mooie onderwaterwereld. Ik ga nogmaals snorkelen in de Rode Zee bij Aqaba, ik kan er geen genoeg van krijgen! Het liefste zou ik hier nog een aantal dagen blijven, maar daar heb ik de tijd helaas niet meer voor en neem ik de volgende dag voor de tweede keer afscheid van het relaxte Aqaba.

Reisroute Jordanië en Israël: Aqaba

Dag 13 Mount Nebo – Dode Zee

In de ochtend ga ik met de bus terug naar Amman, de hoofdstad van het land. Na een kleine vijf uurtjes ben ik weer terug in het noorden. Ik bezoek in de middag Mount Nebo, waar ik geniet van de mooie uitzichten en bekijk de zonsondergang dobberend vanuit de Dode Zee. Wat een geluksmomentje.

Reisroute Jordanië en Israël: Mount Nebo, Jordan
Dobberen in de Dode Zee, Jordanië

Dag 14 Wadi Mujib

Iets wat ik ontzettend graag wilde doen in Jordanië, was hiken in Wadi Mujib. Hier hike je letterlijk door het water, beklim je watervallen en baan je je een weg door de canyon. Eenmaal aangekomen bij het einde, kun je genieten van een grote waterval, voordat je terug dobbert naar het einde van de canyon.

In de avond breng ik een bezoekje aan een winkelcentrum en lijkt het even alsof ik in een westerse stad ben.

Dag 15 Madaba – terug naar huis

In de ochtend bezoek ik Madaba. Een stad wat een klein uurtje van Amman ligt en bekend staat om de eeuwenoude mozaïek die je hier kunt vinden. Ik bezoek de beroemde St. George’s kerk, Madaba Archaeological Park en sla hier de laatste souvenirs in voordat ik het land moet verlaten.

In de middag ga ik terug naar Amman, waar ik mijn spullen pak en vervolgens met de taxi naar het vliegveld ga. Met dit laatste taxiritje komt er een einde aan mijn reis door Jordanië.

Kan ik alweer terug?

Nieuwsgierig naar meer Jordanië?

Nieuwe plannen: een nieuwe reis

Beginnen met de voorpret voor je reis naar Jordanië of Israël?

Regel hier je accommodatie voor je reis naar Jordanië of Israël.

Wil je een auto huren om je reisroute door Jordanië zelf af te leggen?

All-inclusive autohuur volgens Sunny Cars

Je eigen reisroute uitstippen voor je reis door Jordanië?

♥ Janet

50 thoughts on “Reisroute: twee weken Jordanië (en Israël)

1. Dat was het zeker. Jordanië heeft een rijke geschiedenis, er is zoveel te zien! Wadi Mujib is te gek.. Haha het klinkt echt als een land voor jou!

1. Super mooie route en leuk dat je ook naar Jeruzalem geweest bent. Dat zou ik ook nog wel eens willen zien. Balen dat je ziek was…klinkt bekend want ook ik werd ziek in Wadi Rum. Bij mij bleek het helaas om een salmonella te gaan en ik ben thuis ook nog een week ziek geweest. Was wel heel goed voor de lijn 😉 Ik wil zeker nog een keer terug naar Jordanië want de laatste dagen ben ik alleen ziek geweest.

1. Oh zoiets zal het bij mij ook zijn geweest. Wellicht was het ook de kip die wij kregen. Gelukkig was het bij mij na twee dagen wel weer over (hoewel de diaree wat langer aanhield).. 😉

2. Ahhh zo gaaf! Ik wil heel graag naar Jordanië, vooral voor Petra eigenlijk, maar ook de rest klinkt super. Leuk dat je ook nog even richting Israël en Palestina bent geweest 🙂

1. Petra is echt de moeite waard om te bezoeken! Het is er zo mooi… Overal waar je loopt en waar je kijkt is wel iets te ontdekken, echt heel gaaf. Israel en Palestina was een hele spontane trip, maar onwijs interessant.

3. Wat een toffe veelzijdige route! Jordanië staat heel hoog op ons lijstje. Na het zien van jouw foto’s weet ik helemaal zeker, dat ik absoluut daarheen wil!

1. Dat snap ik ook wel hoor, in je eentje is het toch net even wat anders.. Dat moet je ook wel durven, maar ik vond het onwijs leuk! Je leert zoveel mensen kennen, je maakt er overigens heel gemakkelijk contact met anderen.. ideaal.

1. Ik kan het je echt aanraden. Het land is super gemakkelijk te bereizen, de mensen zijn er heel erg vriendelijk en het is er echt prachtig. Het land is ook niet heel groot dus je hoeft er niet heel lang heen, ook ideaal.

4. Wat een bijzondere reis heb je in je uppie gemaakt joh! Vooral Petra lijkt mij zelf erg indrukwekkend om in het echt te zien. Het is een compleet andere soort bestemming dan waar we normaal voor gaan, maar ik zou dit best een keer in het echt willen zien.

1. Petra was echt een hoogtepunt van de reis, het is daar zo mooi en indrukwekkend allemaal. Ik heb er twee dagen rondgewandeld en ik was nog steeds niet uitgekeken.

5. Wat een mooie foto’s van een volgens mij hele mooie reis. Het is vermoedelijk niet helemaal ‘mijn’ reis, maar dat geeft niet. Want op deze manier maak je ook wat meer mee via de reizen van iemand anders. Wat vervelend dat je ziek bent geworden. Was dat door iets verkeerds eten of door het (te) warme weer? Dat laatste hoor je ook weleens. Gelukkig was het snel weer over.

1. Ik denk dat ik iets slechts had gegeten.. en dat in combinatie met het warme weer waarschijnlijk. Dank voor je reactie.. een reis hoeft inderdaad niet voor iedereen te zijn, dat weet je dan ook weer. 😉

1. Toen wij er waren (tijdens zonsondergang) hadden we geluk… De dag erna kwamen we er weer langs toen we naar Wadi Mujib gingen en toen was het ook heel mistig.