Reisroute: twee weken Jordanië (en Israël)

by thatonetime
57 comments

Het zit erop! Twee weken lang bezocht ik de mooiste plekjes in Jordanië, genoot ik van de eeuwenoude archeologische plekjes, mooie natuurpracht, lekkerste eten en de prachtige onderwaterwereld. Ook maakte ik een korte uitstap naar buurland Israël. In deze blogpost deel ik mijn reisroute door Jordanië.

Het was inmiddels alweer vijf jaar geleden. Vijf jaren geleden stapte ik voor de laatste keer alleen in het vliegtuig voor een soloreis. Nu was het weer zover: op naar Jordanië. In deze blogpost lees je mijn reisroute door Jordanië (en Israël).

Dag 1 – 2 Amman – Jerash

Van Amsterdam vloog ik via Praag naar de hoofdstad van Jordanië: Amman. Aan het begin van de avond kwam ik aan in de stad en ging ik in mijn eentje op pad om een plekje te zoeken voor het avondeten en een rondje te doen door de stad.

De volgende dag ging ik met twee reisgenoten op pad om Amman te ontdekken. We wandelden door de stad, dwaalden door steegjes, trapje op trapje af, bezochten de Citadel, the Roman Theatre en de blauwe Moskee.

Halverwege de middag namen we een taxi naar de stad Jerash. Deze stad ligt ongeveer een uur ten noorden van Amman. Hier vind je de indrukwekkende overblijfselen van een Romeinse stad. Deze ruïnes worden ook wel het ‘Pompeii van Azië’ genoemd.

In de avond gaan we terug naar Amman, hier eten we bij het oudste restaurant van de stad ‘Hashem’.

Reisroute Jordanië en Israël: Citadel, Amman
Reisroute Jordanië en Israël: Jerash

Dag 3-4 Petra

Petra behoort tot ‘the new Wonders of the World, en terecht. Deze Ancient City is een gebied met één en al hoogtepunten. Twee dagen lang hiken langs de mooiste opgravingen, tombes, amphitheaters, grotten en dat alles ook nog eens in één van de mooiste omgevingen. Ik kon na deze dagen amper meer lopen, maar het was het zeker waard!

Reisroute Jordanië en Israël: Petra
Monastary, Petra

Dag 5 Wadi Rum

Na twee dagen hiken, kan ik gelukkig een beetje bijkomen in de woestijn. Ook dit blijkt weer een echt hoogtepunt te zijn. Rondcrossen met een jeep door het rode zand, wandelen naar de mooiste uitzichtpunten, één van de mooiste zonsondergangen aanschouwen op een rots in de woestijn, slapen in een tent en genieten van de mooie sterrenhemel in de nacht.

Reisroute Jordanië en Israël: Wadi Rum

Dag 6-7 Aqaba

Helaas werd ik na mijn bezoekje aan Wadi Rum ziek en bestond de dag erna uit liggen in bed en hangen boven de wc. Toen ik eenmaal weer een beetje op de been was, genoot ik twee dagen lang van de mooie onderwaterwereld van de Rode Zee. Ik ging twee dagen snorkelen tussen het mooiste koraal en kleurrijke vissen.

Reisroute Jordanië en Israël: snorkelen in de Rode Zee bij Aqaba, Jordanië

Dag 8-10 Israël en Palestina: Jerusalem en Bethlehem

Samen met een reisgenootje besloot ik om spontaan een tripje te maken naar Jerusalem. We gingen de grens over van Aqaba naar Eilat (Israël), waar we de bus namen naar Jerusalem. Na zo’n vier uurtjes waren we in een compleet andere wereld. Twee dagen lang genoten we van deze oude, maar ook hippe stad. Ik dronk een gigantisch dure cocktail bij de rooftop bar van Hotel Notre Dame, deed een wandeltour door de oude stad van Jerusalem, bekeek de zonsondergang vanaf Mount of Olives, at bij de drukke markt Mahane Yehuda en dit volgde in drankjes en dansjes in de markt.

De laatste dag besloten we om naar Bethlehem te gaan, wat in Palestina ligt. Hier deden we een tour door de stad, bezochten we meerdere religieuze plekken, zoals de plek waar Jezus geboren is en bekeken we de gigantische muur die gebouwd is tussen Israel en Palestina. Daarna namen we de bus terug naar Eilat om in de avond de grens weer over te steken en terug te gaan naar Aqaba, Jordanië.