Dambulla, Sri Lanka 2018 - 6

That One Time #4 | SHIT! Mijn vlucht is geannuleerd…

Ja, het is geen grapje. Volgende week zondag zou ik samen met een vriendin naar Sri Lanka vertrekken om een maandje rond te reizen. We zagen het al helemaal zitten. Een mailtje wat ik een paar dagen geleden in mijn mailbox vond, gooide echter roet in het eten…Onze vlucht is geannuleerd.

Woensdagavond vind ik een bericht in mijn mailbox: ‘Aandacht!! uw vluchtboeking is geannuleerd.’ Ik open het mailtje en dan zie ik het inderdaad staan. Onze vlucht naar Sri Lanka is inderdaad geannuleerd?

Shit!

Hoe dan? Kan dat zomaar? 

De paniek slaat een beetje toe en ik bel mijn vriendin om te zeggen dat ze haar e-mail moet lezen.

In de e-mail geven ze aan dat de airline het vluchtschema heeft gewijzigd. Nou ja, niet gewijzigd maar gewoon geschrapt. Ze hebben geprobeerd contact met me op te nemen maar zonder succes. Inderdaad zonder succes, want ik heb geen telefoontje ontvangen.

‘De airline kan je geen alternatieve vluchten aanbieden dus de enige optie is om je vlucht te annuleren. We gaan dan een volledige terugbetaling aanvragen voor het ticket.’

Ik sta perplex. Om het feit dat dit zomaar mogelijk is en vooral dat ze je dit anderhalve week van tevoren nog kunnen flikken. Nu heb ik al heel wat reizen erop zitten en al heel wat narigheid meegemaakt, maar dit is me nog nooit overkomen. Shit, voor alles is er een eerste keer.

In de avond neem ik direct telefonisch contact op. De vrouw aan de telefoon legt me vriendelijk uit dat zij er niets aan kan doen en dat ‘de schuld’ bij de airline ligt. Op de vraag waarom de vlucht niet doorgaat, kan ze geen antwoord geven. ‘Dat geeft de airline vrijwel nooit door aan ons’. Goede communicatie. Ook nu krijgen we aan de telefoon te horen dat de enige optie het annuleren van de vlucht is. Er zijn geen alternatieve vluchten.

Oh, en dan meldt de mevrouw ook nog dat het tot drie maanden (DRIE MAANDEN!) kan duren voordat je het geld terug kan krijgen. Shit zeg, drie maanden! Een week van tevoren wordt onze vlucht geschrapt en dan kan het ook nog eens tot drie maanden duren voordat we ons geld terug kunnen krijgen. Ik vind het belachelijk en ik probeer dat op een subtiele manier aan bij de mevrouw aan de andere kant van de lijn, wat uiteraard niet zo subtiel wordt, als ik graag zou willen. ‘Wij kunnen er niets aan doen’ is het enige wat ik steeds krijg te horen.

Ik struin het internet af en natuurlijk zijn er genoeg vluchten naar Sri Lanka te vinden. Weliswaar een stuk duurder natuurlijk, maar ze zijn er wel. Er staan zelfs vluchten online van dezelfde airline, maar natuurlijk niet voor het spotprijsje waarvoor we onze eerste vlucht op de kop hebben weten te tikken.

Mijn vriendin stuurt me nog een artikel waarin staat dat de desbetreffende airline bijna de helft van zijn slots moest inleveren op Schiphol, omdat Schiphol té druk en té vol is. Bijna de helft, dat verklaart waarschijnlijk wel waarom onze vlucht werd geannuleerd.

De volgende ochtend belt mijn vriendin nog een keer naar de betreffende vliegtuigmaatschappij om verhaal te halen. Haar wordt verteld dat er in Kiev, waar we een tussenstop hadden, een tijdklok is ingesteld vanwege onrust in het land. We kunnen hier online niets over vinden, maar dat kan natuurlijk ook de reden zijn waarom onze vlucht werd geannuleerd. Ze bieden ons nu wel alternatieve vluchten aan, maar alleen KLM-vluchten van 1400 tot 1500 euro, wat ruim het dubbele is van ons eerste ticket.


Onze vlucht is geannuleerd

Ik vind het een superslechte service en vind het ook bizar dat dit zomaar kan, maar er zat dus niets anders op dan de vlucht te annuleren.En natuurlijk weet ik ook wel dat dit de realiteit is en dat dit altijd een mogelijkheid is, maar om dit zo kort van tevoren te horen te krijgen, is gewoon erg zuur. Ik krijg direct een bevestiging waarmee de annulering definitief gemaakt is. De vlucht is geannuleerd en we gaan niet meer naar Sri Lanka.

De arts van thuisvaccinaties kan ik niet meer afzeggen en die staat ‘s morgens bij me op de stoep. Ik geef aan dat ik mijn vaccinaties niet meer nodig heb en leg uit waarom. Toch moet er 50 euro in rekening gebracht worden voor het consult. Prima, maar ook niets aan te doen.

De Lonely Planet wil ik al bijna verkopen, daar heb ik niets meer aan. Ook zonde van die 50 euro voor het visum. Helaas.

Het geluk bij een ongeluk is dat we op de bonnefooi reizen, waardoor we vrijwel niets hebben vastgelegd of geboekt in Sri Lanka zelf. Ook niet op de Malediven, waar we onze reis wilden afsluiten. Dat scheelt dan wel weer een hoop geregel en geld.


Wat nu? 

Mijn vriendin en ik zijn inmiddels druk aan het overleggen en bekijken wat we willen doen. Onze plannen veranderen met het uur en we hebben nog geen definitief reisplan gemaakt.

Een nieuwe vlucht boeken naar Sri Lanka?

Dat is de meest voor de hand liggende optie. Omdat we over een week zouden vertrekken, zijn de vliegprijzen logischerwijs torenhoog. We zouden dan per persoon een paar honderd euro meer moeten betalen voor een soortgelijke vlucht. We kunnen dan wel lekker doen waar we al plannen voor hebben gemaakt en waar we ons op hebben verheugd.

Een vlucht naar India, of ergens anders?

We zijn al dagen vluchten aan het bekijken en houden alles in de gaten. Helaas is het net als bij Sri Lanka, dat momenteel vrijwel alles gewoon duur is. Tenzij je dicht bij huis blijft. We vinden wel een relatief goedkoop ticket naar India. Deze bestemming stond bij ons beiden niet bovenaan onze wishlist, maar wie weet. Het is een goede optie..

Roadtrippen door Europa?

We kwamen op het idee om anders maar gewoon een tent in de auto te gooien en door Europa te gaan rijden. Richting de Balkan of de Oostblok landen lijkt ons heel mooi. Ik ben al bij de ANWB geweest om informatie in te winnen. Het punt is dat we allebei niet echt de nieuwste auto’s hebben met allebei al heel wat kilometers op de teller. Dus of het een slim plan is, weten we niet.


We balen eigenlijk ontzettend, maar hebben ons ook vrij gemakkelijk neergelegd bij het annuleren van onze vlucht. Wat moet je anders?

As we speak zijn we nog steeds druk in overleg dus ik ben benieuwd waar we eindigen. Misschien blijven we wel thuis.. al is dat wel het laatste wat we allebei willen.

Liefs

Janet 

Dit blog bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via deze links ontvang ik hiervoor een kleine vergoeding. Jij betaalt echter nog steeds hetzelfde, het kost jou niets extra. Met deze inkomsten kan ik That One Time onderhouden. 

Over Janet

Outdoor activiteiten in Yosemite National Park, Californië 2

Janet is het gezicht achter dit blog. Ze is een creatieveling met 1000 hobby’s en ze gaat altijd op zoek naar de mooiste stukjes natuur en wildlife en je kunt haar altijd wakker maken voor een tof avontuur.

Van wonen in de Carribean tot Australië, van eindeloze roadtrips tot backpackend de wereld rond en van duiken tussen de haaien tot hiken in de bergen. Als er avontuur is, dan is Janet erbij!  

Populaire blogposts

ReizenReizen
Booking.com
All-inclusive autohuur volgens Sunny Cars

15 Responses

  1. Ahhh neee dat is echt onwijs balen zeg. Bizar eigenlijk hè dat airlines dat gewoon mogen doen. En je geen alternatief hieven aan te bieden. Belachelijk vind ik het ook. Ik hoop dat jullie alsnog een fijne vakantie gaan hebben!! Snel maar weer vergeten dit…

    1. Ja, geen alternatief aanbieden vind ik nog wel het meest gekke aan het hele verhaal. En dat terwijl we op internet tickets van dezelfde airline voor dezelfde dag kunnen kopen.. bijzonder! ?

  2. Jeetje zeg, wat ontzettend balen!! Ik heb het ook een keer meegemaakt. De vliegmaatschappij ging falliet, vlak voor we naar Brazillië zouden vliegen. Zo enorm balen. We zijn die zomer, omdat de ticketprijzen torenhoog waren zo vlak vantevoren, met de auto naar Frankrijk gereden. Een jaar later gingen we alsnog een maand naar Brazilië. Maar wal heb ik gebaald, ik had me er zo op verheugd toen. Je kunt je er inderdaad dan toch maar het beste bij neerleggen… Ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan doen!

    1. Bah, wat vervelend. Als de airline failliet gaat is er helaas ook niets aan te doen. ?

  3. Oh, dat is balen joh! Vooral ook omdat het zo kort voor vertrek is en er ook weinig behalve dure alternatieven zijn. Hopelijk vinden jullie toch nog een leuke bestemming want thuisblijven lijkt me wel heel erg moeilijk als je je op een reis hebt verheugd, toch?

    1. Thuisblijven was inderdaad te lastig en we hebben een nieuw ticket naar Sri Lanka geboekt (wel tegen een fikse meerprijs natuurlijk). ?

  4. Dit doet Ukraine International Airlines wel vaker. Ik zou toch even je rechten verder uitzoeken, bijv via EUClaim, waar je nog eens 600 euro per ticket extra kan claimen bij annulering (ik meen binnen twee weken voor vertrek).

    1. Dank voor je tip. Ik heb inmiddels begrepen dat dit wel vaker voorkomt. Ik moet nog even uitzoeken of ik wat kan claimen!

  5. Wat een k*t situatie zeg! Dat dit zomaar kan is toch te belachelijk voor woorden, dag vakantie! Je werkt ervoor en je plant van alles en dan ineens gebeurt dit. Dit kan je van te voren niet bedenken. Gelukkig maar dat jullie niks geboekt hebben ter plekke, anders was je heel veel geld kwijt. En als je eenmaal een verre reis gepland hebt, lijkt het mij lastig om er vanaf te stappen en ineens voor iets anders te kiezen. Mochten jullie gaan roadtrippen door Europa kan ik een paar stops in Slovenië zeker aanraden!

    1. Thanks voor je tip! Het is alsnog Sri Lanka geworden… we hebben een nieuwd ticket geboekt! ☀️

  6. Zo ontzettend balen dit! Officieel moet een vluchtschema minstens 2 weken voor vertrek gecommuniceerd worden, maar die paar dagen hadden jullie echt niet verder geholpen.

    Ik zou sowieso niet thuis blijven. Misschien een goede autoverzekering (ANWB help of zo) nemen en toch die roadtrip doen?

    Succes met kiezen!

    1. Het was zeker balen en out of the blue! We hebben een nieuw ticket naar Sri Lanka gekocht, maar wel een stuk duurder natuurlijk. Inmiddels geniet ik volop van het land, dus dat ben ik alweer vergeten. ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *