Traveldiary: Awesome Bali

by thatonetime
31 comments

Toen ik in Perth woonde, maakte ik mijn eerste uitstap ooit naar Azië: het mooie Bali. Mijn Amerikaanse vriendinnetje en ik kregen dit fantastische idee, want why not? Zo boekten wij een vakantie van vijf dagen, tussen onze werkzaamheden door, om door te brengen op dit mooie eiland. Omdat wij veel wilden zien en doen, waren het vijf intense dagen. Ik houd er van: je gaat op vakantie maar komt nog kapotter terug dan voorheen.

Bali traveldiary

Dag 1: Perth – Kuta

Na een vlucht van een paar uurtjes, kwamen we in het begin van de avond aan op Denpassar, Bali. Hier werden we opgewacht door Adhi, onze persoonlijke chauffeur voor de komende dagen. Een ideale manier om jezelf te vervoeren en het is nog goedkoop ook. Door Adhi werden we naar Kuta gebracht. Kuta staat bekend als feestbestemming en is aardig verwesterd met zijn cafés en winkels. Adhi heeft ons gelijk meegenomen de stad in. Wij hadden wel zin in wat beweging en een drankje na onze vlucht.

We wandelen door de drukke straten van Kuta. Er is veel bedrijvigheid. Er zijn veel winkeltjes, barretjes en restaurants. Onze eerste indruk is dat er hier vrijwel meer toeristen dan locals te spotten zijn. Adhi laat ons een paar leuke en gezellige bars en clubs zien en we hebben de avond van ons leven. Wat een goede eerste ontmoeting met dit eiland. Moe en voldaan (en enigszins aangeschoten van de borrels), laten we ons door Adhi naar ons hostel brengen. We slapen in een mooi hostel in de bergen, buiten de stad. Het is een aardig ritje, maar als we de volgende morgen eens goed bekijken waar we terecht zijn gekomen, is dat het dubbel en dwars waard.

Finally in Bali, Indonesia

Dag 2: Kuta – Ubud

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om richting Ubud te gaan, een dorp wat in het midden van het eiland gelegen is. Onderweg naar Ubud stoppen we bij een werkplaats waar we aanschouwen hoe hier kleden werden geweven. Ook gaan we op bezoek bij een werkplaats waar sieraden worden gemaakt.

In de middle of nowhere zijn we gestopt, omringd door jungle. Hier zijn Danielle en ik olifanten gaan rijden, onwetend over de situatie waarin de olifanten leven. Iets waarvan ik nu heel veel spijt heb. Destijds wisten we niet beter maar inmiddels ben ik een stuk ouder en wijzer, zoals je hier kunt lezen.

Onze volgende stop was het Monkey Forest in Ubud, wat een gemakkelijke naam is voor Padangtegal Mandala Wisata Wanara Wana Sacred Monkey Forest Sanctuary. Een plek waar het wemelt van de gigantisch brutale apen. Wij werden gewaarschuwd om hier niet heen te gaan, gezien het aantal ziektes wat via de apen verspreid kan worden (voornamelijk via de apenbeten). Toch kunnen we het niet laten en gelukkig komen we er allebei goed vanaf. Na 20 minuten zijn we wel een zonnebril en een tros bananen lichter. De apen jatten alles wat ze kunnen. Onze tassen moesten we goed vasthouden. In het park liggen ook een aantal tempels, onder andere Pura Dalem Agung Padangtegal. Als we een kijkje willen nemen, krijgen we gepaste kledij en dan mogen we naar binnen.

Nadat we genoeg hadden gekregen van de apen, zijn we naar de prachtige Tegalalang rijstvelden gegaan. Deze bekende rijstvelden liggen vlakbij het Monkey Forest en ze zijn echt prachtig! We delen de rijstvelden met een handjevol toeristen en genieten van alle vijftig tinten groen.

Vervolgens laten we ons brengen naar een homestay in Ubud. Je slaapt bij mensen thuis en het is echt een toffe ervaring. Onze kamer is simpel, maar er staan twee bedden, dus wij zijn blij. In de avond eten we sushi onder het genot van een lekkere cocktail. Wat is het leven toch goed.