Traveldiary: Sri Lanka #1 Fietsen, vis en tempels

by thatonetime
55 comments

Het is een tijdje stil geweest hier, maar dat had een goede reden. Ik ben inmiddels net terug van een maandje reizen door Sri Lanka. Mijn volgers op Instagram hebben dit kunnen volgen. Een maand vol nieuwe indrukken, mooie ontmoetingen en prachtige landschappen.

De start van onze reis was niet zo goed. Vlak voor vertrek kregen wij te horen dat onze vlucht geannuleerd werd. Als klap op de vuurpijl kregen wij ook nog te horen dat er geen alternatieve vluchten beschikbaar waren en de enige optie was het terugvragen van ons geld. Halsoverkop zaten we weer in een afspeurmodus waarbij de éne na de andere site afgespeurd werd naar interessante vluchten of mooie vakantiebestemmingen. Gelukkig hebben wij uiteindelijk een nieuwe vlucht kunnen boeken en gingen we alsnog naar Sri Lanka.

Maandag 23 juli 2018

Een dag later dan gepland werd ik naar Groningen gebracht. Dit is wel even wat anders dan Schiphol en met een handjevol mensen deelden wij bij aankomst het vliegveld. Geen lange rijen, niet verdwalen op het vliegveld, geen kilometers wandelen om bij de gate te komen.. heerlijk. Onze vlucht ging voorspoedig, maar wel met twee tussenstoppen. Van Groningen vlogen we naar Munchen om vanuit hier door te vliegen naar Doha en uiteindelijk van Doha naar Colombo te vliegen.

Dinsdag 24 juli 2018

Op dinsdagochtend landden we op Colombo. Na wat gezeur met de pinautomaten op het vliegveld, namen we de taxi naar Negombo, waar we onze eerste nacht zouden doorbrengen. We werden door allerlei kleine steegjes naar het guesthouse gebracht. Het bleek dat het guesthouse wel iets te ver uit het centrum zat. Eenmaal aangekomen ontving de gastvrouw ons met open armen en vertelde ons wat ons the wachten stond.

Bij het guesthouse konden we gebruik maken van gratis fietsen dus we besloten een fietstochtje door Negombo te maken. Een hele belevenis zullen we maar zeggen. De fietsen in Sri Lanka zijn van een mindere kwaliteit als de fietsen die wij kennen. Ik op een fiets met lekke band en Lisette op een fiets met scheef stuur. Daarnaast moesten we ook nog eens aan de andere kant van de weg fietsen.

We fietsen langs de boulevard en stopten voor ons eerste drankje in Sri Lanka. Ik had nog geen slok van mijn colaatje genomen of ik werd al in mijn haar gescheten door een vieze kraai. Die zijn hier overigens ook veel te veel. Een drankje bij een strandtent was overigens niet heel indrukwekkend, aangezien het strand helaas al erg vervuild is met rotzooi. Jammer.

Na het drankje fietsen we even langs de supermarkt om de eerste benodigdheden te halen en dan besluiten we terug te fietsen naar het guesthouse. In de avond eten we bij een straattentje. Voor een halve portie fried rice betalen we nog geen 3 euro en dan krijgen we een hele schaal vol. Niet te doen. We nemen de rest mee naar ons guesthouse om aan het gastgezin te geven.

Negombo, Sri Lanka

Woensdag 25 juli 2018

In de ochtend laten we ons met de tuktuk brengen naar de vismarkt. Één van de highlights van Negombo. Wij besluiten eigenlijk al snel de vismarkt te verlaten, want de geur is niet te doen. Nu komt de geur van die ranzige vismarkt in Maleisië weer naar boven. Vissen in alle soorten en maten liggen hier op een kleedje voor de verkoop. Erg appetijtelijk ziet het er niet uit. Na de vismarkt lopen we door naar de lagoon en gaan we op zoek naar het oude Nederlandse fort. Dit wordt een hele zoektocht, want er blijkt alleen nog maar een oud muurtje te staan van het oude fort. Wij waren op zoek naar een soort kasteel maar dit bleek dus een beetje tegen te vallen. 😉

In de middag laten we ons terugbrengen naar ons guesthouse waar we onze spullen gaan pakken. We gaan met de bus na